Sunday, July 11, 2010

Secebis Perkongsian


Aku kalah pada seorang ustaz….



Selapas 4 taun m’cari ilmu d ngeri org,akhirnya aku pulang ke tnh air dgn gelaran master yg m’jadi kebanggaan aku,kuarga serta org kg aku. Pd satu ptang,stlah seminggu terperap lam umah, aku ingin m’huraikn kekusutan yg ada lam otak ni smbil menyedut udara ptg yg amt segar d kg. tiba satu simpang 2,aku t’serempak ngn imam surau kg aku..

Aku : yo, ustaz!
Ustaz : assalamualaikum wbt..(sambil m’hulurkn tgn knannya. D tgn kirinya ad seutas tasbih dan aku sambut ngn senyuman sinis..ala2 kelat g 2)
Aku : ustaz! Semua org tau,yg saye ni da 4 taun kat overc. Tp,ada 3 soklan yg xdpt sy jmpe jwpn nye. Professor kat sne pun xdpt jwb. Hr ni, sy nk tgk jgk ustaz dpt jwb ke x…
Ustaz : apa soalannya? Setiap kekusutan pasti ada peleraiannya. Jika xkeberatan, ingin skali ustaz menolongmu,nak…
Aku : soklan (1) ustaz pasti tahu Allah e2 adakan?boleh ustaz buktikan? (2) tolong terangkn pd sy tntg takdir…dan (3) syaitan kan dr api. Knp Tuhan still nk bakar dorang dlm api jgk? sakit ke? Kan dr unsure yg sama…
PANG!!!!!! (tiba2 terasa panas d pipi kirku dgn tmparan tgn knn ustaz 2..)
Aku : ustaz! Knp ustaz tampar saya ni? Ibu bapak sy sndiri xpernah tmpar saya!(sambil mmgang pipi ku yg masih sakit)
Ustaz : tamparan sy td da m’jawab ke tiga2 soklan anak tadi.
Aku : saya xfham la ustaz!
Ustaz : pasti sakit bukan tamparan ustaz tadi?
Aku : memang la ustaz!
Ustaz : boleh ank tunjukkn rasa sakit tu pd ustaz?
Aku : mana boleh ustz! Mcm mne saye nk tunjukkn?
Ustaz : begitulh jwpn tuk sklan p’tama td. Kita tahu kewujudannya, tpi kita xleh Nampak dan buktikn dgn cara yg kasar..tpi kita thu dia ada..
Aku : okey..soklan ke 2 tu plak?
Ustaz : apakah semlm kamu tahu yg hari ni ustaz akn tampar kamu?
Aku : tak ustaz..
Ustaz : mbm tu lh takdir…kita xkn tahu ap yg akn b’lku pd kita d ms hdpan. Tp ia b’lku bkn lah b’shja, pasti ada hikmah d sbliknya tanpa sia2…
Aku : owhh..yg sklan ke 3 mcm ne?
Ustaz : pipi kamu d p’buat drpd ap?
Aku : kulit la ustaz. Xkn tu pom xtau..
Ustaz : pipi kamu?
Aku : kulit jgak..
Ustaz :kamu rasa sakit x bula tgn yg asal dr kulit ni, menampar pipimu yg trut d p’buat dr kulit?
Aku : sakit ustaz..(sambil merenung ustaz pd wajahnya yg b’urat2 tua…)
Ustaz : skrg, ustaz da jwb ke tiga2 sklan kamu td. Kamu da fhm skrg? Ustaz nk mohon maaf pd anak..yg bek tu dtg dr Allah..yg kurang tu, dr kekurangan diri ustaz. Ustaz nk mintak diri dulu ya nak. Mlm ni ada solat hajat kat masjid. Jemputlah dtg ye nak..assalamualaikum wbt…
( ustaz pun b’lalu menuju ke masjid dgn tasbih d tgnnya yg x b’henti2…)
Aku : subhanallah…ya Allah..ampunilah dosa2 ku..jahil nya aku..

(petang e2, gugurlh air mata yg m’beri sejuta pengertian dan keinsafan d jiwaku..soklan yg xpernah ku tahu jwpnnya dpt di huraikn oleh ustaz d kg ku dgn satu tamparan..masya Allah…angin pd ptg e2 menampar lembut d pipiku..walau pipi dan angin yg xsame unsurnya bertemu, ia trase lembut & tidak sdkit pun trasa sakit..aku mlgkah pulang ke rumah dan bersiap2 untuk ke masjid….)

No comments:

Post a Comment