Tuesday, July 19, 2011

Pengenalan Kitab Bahtera Penyelamat (Fathi Yakan)

Judul buku : Bahtera penyelamat dalam kehidupan penda’wah
Judul asal : Qawarib Al-Najat Fi Hayat Al-Du’ah
Penulis : Fathi Yakan
Penterjemah : Ustadh ‘Abdul Ghani Shamsuddin dan Ustadz Zawawi Hj. ‘Ali
Penerbit : Dewan Pustaka Fajar.

bahtera penyelamat

(Pengenalan Penulis)

Lahir di Tarablas, Lubnan, 13/6/2009 kembali ke rahmatullah, usia 76, Tulis 35 buah buku, 1950an sudah aktif dalam gerakan Islam, 1992 K.Umum Jamaah Islamiah Lebanon, 1996 jadi Ahli Parlimen , Phd. dalam Pengajian Islam & B.Arab
Buku istimewa yang ditulis oleh Fathi Yakan ini secara umumnya menyentuh keperluan dan bekalan yang perlu ada pada setiap individu Muslim secara umum dan kepada setiap pendakwah secara khusus. Isinya dibahagikan kepada empat bahagian.

Bahagian pertama : Rintangan perjuangan dalam kehidupan penda’wah.
Sebagai mana yang diketahui jalan dakwah yang dipilih secara sukarela tidak pernah menjamin keselesaan , kemewahan mahupun kesenangan. Bahagian ini membahaskan secara terperinci berkenaan rintangan yang akan dihadapi dari mukmin , golongan munafiq , orang-orang kafir , syaitan dan nafsu.

Bahagian kedua : Ciri-ciri keimanan.
Membahaskan ciri-ciri yang perlu ada pada golongan yang mengaku beriman.Sifat-sifat yang perlu dijaga.

Bahagian ketiga : Bekalan para da’i.
Oleh kerana jalan yang bakal ditempuh adalah jauh , sukar , meletihkan dan memudarkan semangat . Para da’i perlukan bekalan agar sentiasa segar dan konsisten dalam jalan yang dipilihnya. Bekalan ini akan memastikan mereka tidak mudah putus asa dan tidak mudah mengalah apabila dilanda ujian yang menyakitkan.

Bahagian keempat : Bahtera penyelamat untuk para da’i.
Bahtera-bahtera yang mampu menjaga para da’i agar sentiasa selamat . Ianya meliputi Ma’rifatullah , Ibadatullah , Zikrullah , Al-Khaufu Minaallah , Muraqabatullah , Hubullah , Redha dan Hubburasul.

No comments:

Post a Comment