Wednesday, January 27, 2010

Ayat Al-Quran dalam surah Al-Ahzab ayat 59 bermaksud:

"Wahai Nabi! katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, 'hendaklah mereka menutup jilbabnya ke seluruh tubuh mereka, supaya mereka lebih mudah dikenali orang, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang' "

Menutup aurat bukan sekadar menutup rambut kepala dengan cara memakai tudung. Memakai tudung belum cukup untuk memenuhi kriteria menutup aurat. Tetapi memakai tudung adalah salah satu daripada kriteria menutup aurat.

Apalah ertinya bertudung, tetapi pakai baju singkat. Bila angkat tangan, nampak badan.
Apalah ertinya bertudung, tetapi tudungnya di selimpang di bahu hingga menampakkan tubuh badan.

Itu yg terjadi dgn kbnyakan pempuan2 skrg. Pakai tudung sbb nak keje kerajaan, bf suh atau takut dipandang serong oleh bakal mak mertua dan masyarakat. Takut kalau tak pakai tudung, lelaki tanak amik buat bini. Kesedaran tak dtg dalam diri. Sebab tu jadiknya tak selaras dgn tuntutan agama....

Kalau bertudung nmpak rambut,
Kita tengok mcm beserabut,
Style barat itu yang diikut...

Pakai tudung nmpk leher,
Asyik jalan ke hulu ke hilir,
Tutup aurat tak nak fikir!

Pakai baju lengan pendek,
Aku kat sini tengok dah serik,
Agama lain tengok tentu pelik..

Seluar pulak sempit2,
Bertudung tpi ikut merempit,
Tak malu jalan berkepit-kepit...

Pakai baju ketat2..
Suka ati buka aurat,
Tak ke iman kaum Adam tergugat?

msalah pmakaian tudung tidak sukar jika stiap muslimah ad ksedaran untuk mnutup aurat mereka..tapi bagaimana ksedaran hendak dibentuk jika tiada yang tampil memberi peringatan kpd golongan hawa ini. ana lihat muslimah hari ini terdapat 3 golongan.

1 golongan bertudung labuh.

2 golongan bertudung sederhana.

3 golongan yang tidak bertudung.

jika diperhatikan muslimah bertudung labuh hanya nak berkawan dgn yg bertudung labuh juga.ana x slahkn mreka.tp seolah2 mreka mngetepikan sahabat yg tidak bertudung.pada ana siapa lg yg hndak mmberi teguran jika ukhuwah antara mereka tidak terbina.mmg ad mngatakan kta prlu bersahabat dgn org2 baik...tp mngapa pula sgelintir muslimah mmandang serong bg golongan yg tidak mnutup aurat.bukan ke mereka itu tidak mmakai tudung krn mreka jahil..jd ana syorkan agr golangan yg baik2 ini dapat mrapati mereka yg kurg didikan agama ini krn jln terbaik untuk mngubah sseorg manusia itu adalah dgn mnjadi sahabat mereka. dengan itu ksedaran akn dtg scara sndiri..biarla mreka mmakai tudung krn diri mreka dan bukan dgn paksaan krn itu akn kekal..marila sme2 kte mmbantu sahabat 2 yg mmrlukan .

dan kepada yang telah bertudung.. ingat, jangan sampai kita jadi fitnah kepada agama sendiri. bertudung tapi buat maksiat. kita yang buat tapi islam yang dicaci.. dan peringatan buat kaum muslimin jugak.. perbaikilah akhlak agar kita dapat menyebarkan islam ke mana jua kita pergi..


"pakailah tudung kerana Allah. kekalkan cintamu pada Allah sepertimana kekalnya tudung di atas kepalamu. andai tudung itu tidak menutupi mahkotamu, maka hilanglah cintamu pada-Nya dan berterbanganlah cinta-Nya padamu . Lantas, pada siapa yang akan kau pohon rezeki yang halal jika hilangnya cinta itu?"

wallahu'alam...

**di'edit' dari iluvislam...sekadar perkongsian dan renungan wt kaum hawa...(",)




No comments:

Post a Comment